Marknadsförings råd: Släpp inte bättre mixtapes än skivor!

Tweetade detta igår

Men har tänk på detta i några dar nu, senaste åren har ju mixtapes förändrat hela affärsdelen av hiphop och idag är det ett måste att släppa mixtapes (skivbolag ger till och med resurser till detta). Inget ont i detta, gratis musik från din favorit artist är ju alltid nice, samtidigt ger det artisten en möjlighet att bygga upp sig själv och tjäna pengar utan att vara slav till bolagen.

PROBLEMET sker när artisten släpper grymma mixtapes och jag blir pepp som fan för albumet och när den anländer så är den bara ljummen. Anledningen jag tänkte på detta var för att jag hade Frank Oceans Channel Orange i bilen över helgen på väg ner till GBG, bra album absolut… men långt ifrån Nostalgia ULTRA. Som var gratis. Och släpptes för ett år sen. Det pratas om att OC är en bättre story blabla men inte alls lika bra musikaliskt.

Jag lyssnade på J. Coles Sideline Story igår, ett album som jag diggade vid release men som nu är full av låtar som snabbt hoppas över. Medan Friday Night Lights mixtapen fortfarande kan spelas från start till slut. Det hjälper inte när han hypar upp som fan (”Word is cole got an Illmatic”) och det är ju halvt-ok att säga när du har kvalitet att backa upp det med. Cole är inte ensam, jag är stort fan av Big K.R.I.T. och tycker att pretty much är den mest talangfulla just nu, tre sjukt grymma mixtapes byggde upp hela han K.R.I.T Wuz Here, Return of 4eva & 4Eva n a Day. RO4 är min personliga favorit och spelas fortfarande regelbundet, de andra är fulla av kvalitet också. Min hype mätare var på topp när Live from the Underground släpptes. Långt ifrån ett dåligt album och inte alls lika extremt som J. Coles besvikelse men det är inte alls lika skarpt och grymt som Wuz Here och RO4.

K.R.I.T gör ju allt, producerar och rimmar så han kan jag nästan förstå om han började få slut på idéer speciellt eftersom projekten innan var album i sig. Men samtidigt är det deras jobb att kunna leverera och omringa sig med folk som kan välja rätt ljud, Cole hade förfan tillgång (eller vem vet, ryktades om att han inte är så hands-on, se föregående inlägg för vad jag tycker om det lol) till Jay-Z och hans gäng.

Det som sker här är människorna som har följt din resa och investerat tid i dig och kommit ut till din spelning och köpt din t-shirt, har blivit dina fans som tänker lägga ut sina surt förvärvade pengar på din CD/mp3. När de kommer hem med denna nervattnade produkt skapas en besvikelse när de kunde laddat ner ett bättre projekt gratis. Vad händer när processen börjar om och det är dags för album 2? Tilliten finns inte där och förre kommer lägga ut sina pengar.

Det är en svår balansgång men förhoppningsvis så slipper vi mer sånt här i framtiden (Kendrick snälla…).

Med det sagt är Live from the Underground fortfarande awesome, gå och köp. 

2 comments

Kommentera

