G.O.O.D. Music – Cruel Summer (recension)

Hattrick

En aningen försenad är gatans recension färdig, jag har låtit skivan gå relativt varm de senaste 2 veckorna. Inte endast för att jag tycker om den, mest för att jag har varit splittrad på vad jag tycker. Som alltid när det kommer till något som har med Kanye att göra blir hypen enorm, hans projekt innan har dock alltid nått upp till de högt uppställda kraven och det är sällan man stänger av iTunes besviken.

My Dark Twisted Fantasy kom som en bomb och var utan tvekan årets bästa skiva (ni som dissade den för att det var hiphop kan slå er själva nu, tack) och Watch the Throne var inte perfekt men den som säger att den fortfarande inte går varm i spellistorna ljuger. G.O.O.D. kollektivet satsar på en hat trick… men slår tyvärr stolpe ut.

Skivan börjar som förväntat med en Kanye låt där han hämtar Chicagos andra (pinsamma) son R. Kelly som trånar skrytande över ett magnifikt beat som börjar sakta med Disney vibbar men byter snabbt till något som passar ett avslut på en film. Kanye hoppar in i mitten och skryter om hans äventyr bara för att påminna alla vad han har lyckats skapa om vi nu hade glömt det.

R. Kelly and the god of rap/
shittin on y’all, holy crap/

Bra intro, det sätter stämningen perfekt och man gör sig redo för hip-hopelitens skryt. Ljudet byts till bongo trummorna från Clique, som jag redan skrivit om innan, och min åsikt har inte ändrats alls. Big Sean är lite överallt på skivan och jag är fortfarande inget fan, han är duktig på att driva upp tempot men någon hiphop gud är han. Jays vers är inget speciellt och det ända balla här är flow switchet. Tur då att Kanye levererar 32 takter av ignorans, svårt dock att säga om det är versen som är bra eller om den bara är bättre än de andra verserna. Beatet är dock fett, Hit-Boy fortsätter att imponera.

Gott och blandat

En blandad start alltså, en mixad känsla som fortsätter med uttjatade Mercy. Inget fel på låten, bara att den har spelatssönder sen släppet, dock så är Pushas vers fortfarande fet och här syns skillnaden mellan MCs som kan hålla sig i takt fickan och de som babblar (Medium Sean). Det är först efter Mercy med New God Flow som första riktiga ”wow” känslan dyker upp. Ett simpelt beat som låter Pusha Ton leka fritt med rim om vitt och förstärka sin roll i G.O.O.D.

I came for more than to rhyme with him/
Think 99 where puff would have shyne with him/

Från att gått från en ljummen skivstart hoppar energin upp och tanken på att det här är en försmak av Pushas skiva är aptitretande. Kanyes vers köttar på och precis när jag förbereder mig för det dryga stompande avslutet som fanns i första versionen så börjar en brygga spela och Ghostface shaolin stämma ljuder igenom högtalarna. Pretty Tone måste skjutit anabola i pennan, Raekwon måste berättat vad hans vers på MBDTF gjorde för han, för Ghost går loss helt med old-school flow och crack rim.

Det är dock här fasaden börjar spricka, låten efter är en samling av rappare på en och samma låt och medan Raekwon leverar en tung vers är beatet på The Morning inte alls bra. Det kan vara mixen som lägger för mycket fokus på blipblopet men det känns hackigt och trött. Cold som kommer efter är mycket bättre, men återigen är det en gammal låt som har blivit uttjatad. Skivans höjdpunkt kommer direkt efter med The Dream på Higher, en låt som får trosor att glida ner och förmodligen kommer gå varm i strippklubbarna är skivans bästa låt. Med ett ambiant beat i bakgrunden kommer skivans överraskning, Ma$e sticker in sitt huvud från ingenstans och säg vad man vill om han… men versen är fan inte dålig. Utöver det märks det att Pusha och The Dream har något speciellt på G.

Från att vara så positivt så ger resterande låtar alldeles för mycket plats åt de övriga medlemmar, CyHi dyker upp på Sin City med en trött vers. Från att levererat sköna punchlines förut verkar han ha tappat stinget en aning och att ge Cudi en hel låt är ganska förvånande och John Legend duetten med Teyane Taylor är instant skip. Skivan avslutats med Don’t Like remixen som fortfarande håller måttet, jag känner rent spontant att Kanye kunde plockat bort skiten med tanke på hur arrogant Keef och hans kids har varit.

Stolpen

Här tar skivan slut och jag är ganska sne, den är egentligen inte dålig men den är inte riktigt vad det kunde ha vart. Det största problemet är att halva skivan redan var utsläppt, jag menar inte en läcka utan att Mercy, Cold, Don’t Like, New God Flow varit ute på bloggarna i vissa fall mer än 4 månader. I dagens klimat är det en evighet och det hade inte gjort något om övriga låtar varit på samma nivå eller bättre. Nu är ”singlarna” de bästa låtarna och förutom Higher är resten ganska skipbar. Det hjälper inte heller att lagets chef, Kanye, känns gammal. Det är inte längre lika spännande att höra hans verser och många av de känns som extra rim som inte kom med på Watch the Throne.

När MBDTF skulle släppas hade Kanyes pause vart så pass lång att man var nyfiken vad han skulle leverera, skulle han prata om Amber Rose? Skulle han floppa och gråta? Är det endast skryt? Dissar han Taylor Swift?

Watch the Throne hade mycket gratis för att det var ett samarbete med Jay-Z, bara där har man en instant classic oavsett vad man tycker om skivan. Sen att deras samspel var underbart var en bonus. Nu känns det som kaka på kaka. En anledning är att resten av kollektivet inte är lika upphetsande men även för att Kanyes verser låter exakt likadana. Det finns inget nytt, Kanye behöver helt enkelt försvinna ett tag. Att återigen bygga upp spänningen som kommer t.ex. när Jay ska släppa en skiva. Jag har nämnt detta innan om t.ex. Wayne, men när stora rappare överexponerar sig själva blir det farligt… och tråkigt.

En dålig skiva? nej, klassiker? nej. Trots spretandet och varierande kvaliteten så är den värd din tid om det så bara är för produktionen och Pushas koksverser.